۱۳۹۶ شهریور ۲۴, جمعه

کمکهای اولیه 13 
اهتمامات حملات حاد استما در اطفال
     نشریه اجماع گروپ دوکتوران پوهنتون افریقای جنوبی (یا SACAWG ) مورخه 26 سپتمبر 1992 ، به ارتباط کاهش دادن وفیات حملات حاد استما در خانه قبل ازآنکه در ICU بستر شود مینگارد که : 
   -  وفیات عمده در استما از اثر نه شدن تشخیص و تداوی ناقص است. حملات شدید میتواند وقایه شود.

اسـتما حـاد چیست ؟ تزاید شدت اعراض wheezing است ، که به تداوی عادی پاسخ نداده وغالبا ایجاب تداوی اطاق مراقبت ویا سرویس شفاخانه را میکند . ( wheezing مانند آواز باد است که از یک مجرای تنگ بگذرد)
   - حمله حاد استما متصف است با تنگ شدن طرق هوایی و التهاب ، Hyperinflation (انبساط زیادمتضرر شدن وظیفه تنفسی ، تغیرات در تهـویه اسناخ و کمبود اوکسیجن در خون (یا Hypoxaemia).
شدت حمله :- استمای حاد نظر به شدت آن به سه کتگوری ؛ خفیف ، متوسط ، و شدید تصنیف میشود (جدول1).
جــدول 1
خفیف
متوسط
شدید
مشبوعیت  O  شریانی
زیادتراز> %95 
91 - %95
کمتراز<  %91
  اندازه جریان زفیر اعظمی*
70 تا  %90
50 - %70
< % 50
فشار کاربندای اوکساید(  pCO)
< 35mmHg
40mmHg
40mmHg
نبض اشتدادی (Pulsus paradoxus )
< 10mmHg 
 10-20mmHg 
 20-40 mmHg 
آواز Wheezing-
زفیری
شهیقی و زفیری
آواز تنفسی ملایم نیم بند
تعداد تنفس
کمتراز < 40
زیادتر از > 40
 > 40
علایم اضافی .

علامه ( زیادتراز > ) و ( کمتراز< )
- حرف زدن نورمال است
- مشکل در تغذی دارد
- ریترکشن بین الضلعی دارد
- گپ زده نمیتواند
- تشوش وگیچی دارد
- احتمالاً سیانوز دارد
-عضلات کمکی کار میکند
 فیصدی ارزش پیشبینی یا بهبودی مریض   * Percentage of prediction value or patient’s best

مقیاس های متذکره فوق میتواند طبیب را در درج ریکارد درهرنقطه کمک کند. اطفال که بهبودی حاصل نمی کند در ICU ویا شفاخانه بستر گردد. مهم آن است که طفل مکررا از نظر کلینیکی وعکس العمل درمقابل تدوای ارزیابی گردد.
   پاسخ دهنده ؛ یا برعکس غیر پاسخ دهنده
   - ارزیابی اولیه عکس العمل طفل در مقابل توصیه مناسب β²-agonists درپلان تداوی زیاد مهم میباشد. این مریضان قرار ذیل به Responder یا پاسخ دهنده و non-responder غیر پاسخ دهنده تصنیف شده است :
   - دراطفال که میتواند PEFR  را اضافه تر از %80 استفاده کند ارزش زیاد داشته ، و برای آن عکس العمل قناعت بخش پیش بینی میشود.
 (( PEFR یا زفیراعظمی فلاومتر= سرعت اعظمی زفیر است که توسط فلاومتر اندازه میشود))
   -  دراطفال که نمیتواند زفیراعظمی از Flowmeter را استفاده کند ، توجه به مقیاس اندازه تنفس آن بقسم انفرادی بسیارمهم است. اندازه تنفس بالاتر از 40 فیدقیقه دلالت به زجرت تنفسی میکند. علاوه برآن؛ ریترکشن ضلع و عظم قص ، متضرر شدن تکلم ویا مشکلات تغـذی ( در نوزاد ) نیز دلالت به عکس العمل در تداوی ناکافی میکند. طفل که به دو توصیه مناسب  β²-agonists درخانه عکس العمل نشان نمیدهد به اهتمامات بیشتربه اطاق عاجل ضرورت دارد.  طفل که به β²-agonists  عکس العمل نشان میدهد ، قبل ازآنکه بقسم Responder تصنیف شود ، باید تا یک ساعت انتظار کشید. ( Flowmeter وسیله اندازه نمودن جریان گاز است"برای مایع هم استفاده میشود " )
   اوکـسیجـن :
  بزرگترین خطر برای طفل که ازحمله حاد اسـتما شکایت دارد هایپوکسیمی میباشد نه احتباس CO . یکصد فیصد باید اوکسیجن داده شود بدینمعنی با ماسک وجهی ویا انفی فیدقیقه از3 - 4 لیتر داده شود. این تقریباً  %40 اوکسیجن را آماده خواهد کرد . در زمانیکه توسع دهنده قصبات  β²-agonists توسط  nebulizer در اطاق عاجل داده میشود از اوکسیجن نیز باید استفاده شود . حتمی نیست که اوکسیجن را مرطوب بسازید. طفل که اوکسیجن شریانی آن پایانتر از %90 باشد بقسم هایپوکسیمیا توجه شود. وقتیکه شراین مشبوعیت اوکسیجن را نشان داد ، هدف آنست که تا حد امکان مشبوعیت نزدیک به %95 نگهداری شود . اگر زیادتر از %40 اوکسیجن لازم باشد میتواند داده شود بدینمعنی که در طفل کوچک در Head box داده شود .(ش   ).
.
    
    اگر اوکسیجن زیاد داده شود نیز خطرناک است و مشبوعیت نباید زیادتر از %95 بلندتر برده شود.
  توسع دهنده های قصبات - بیتا دواگونست (β²-agonists bronchodilatators) :-
ء β²-agonists انشاقی ازعمده ترین تداوی درحمله حاد میباشد. اینها میتواند توسط  Means of Dose Inhaler (MDI ) در اطفال بزرگتر ویا با spacer device در اطفال جوانتر داده شود. اگر از spacerاستفاده میشود ، از 3 تا 4 تنفس در spacer داده شود و برای طفل اجازه داده شود برای 20 ثانیه نورمال نفس بگیرد. برای طفل کوچکتر ویا آنکه زجرت شدید دارد ، اگر spacer device در دسترس نباشد  β²-agonistsباید از طریق nebulizer همرای اوکسیجن داده شود . چسپاندن یک پیاله کاغذی در قسمت دهنه MDI طریقه مفید برای توصیه انشاق β²-agonists به اطفال جوان میباشد.
هر انشاق  β²-agonists ذیل میتواند مفید باشد . میتواند با یک ملیلیتر فزویولوجیک اضافه تر از 5 دقیقه nebulised گردد و برای بسیاری اطفال مناسب است.
   از Salbutamol بمقـدار 0.15mg/kg در فاصله بین 20 دقیقه بمقـدار اعظمی 5mg میتواند داده شود. غلظیت محلول  Salbutamol nebuliser  به اندازه 5mg/ml است.
   - و Fenoterol 0.02mg/kg در فاصله بین 20 دقیقه داده شود. غلظیت محلول Nebuliser  به اندازه 1mg/ml  است . مقـدار شروع معمولی آن برای اینها و اجنت های دیگر ، مثلاً   Hexoprenaline ، در بسیاری اطفال جوان  تقریباً  بمقـدار  0.5ml  میباشد.
مریض که در مقابل توصیه دو انشاق مناسب β²-agonists پاسخ کافی نداده ناکام شود ، ایجاب میکند که بقسم non-responder تلقی شود ، و باید Ipiatropium bromide در تداوی مریض علاوه گردد.
   - در جاهایکه β²-agonists در دسترس نبوده و nebulisation (یااستفاده بقسم بخار یا اسپری ) مشکل باشد، ویا طفل همکار نباشد ، میتوان از ادرینالین یک فی هزار( 0.01ml/kg ) درتحت جلدی استفاده نمود. بمقدار اعظمی 0.3ml  میتوان تحت جلدی داده شود ، این میتواند به حد اعظمی بعد از 20 دقیقه  3 بار تکرار شود.
   - دادن معلومات برای مریض بسیار اهمیت دارد که اگر با دو nebulisation  درخانه پاسخ ندهد ، باید به شفاخانه برود.  در شفاخانه برای اطفال استماتیک شدید ، β²-agonists میتواند به احتیاط بشکل دوامدار ازطریق انفیوزیون داخل وریدی توصیه شود. مقدارعلاوگی Salbutamol 0.5μg/kg توسط انفیوزیون 0.2μg/kg/min  تعقیب ،  و داده شود . مقدارآن میتواند در هر 15 دقیقه  با 0.1μg/kg زیاد شود تا حد اعظمی 4μg/kg/min تعقیب شود.
   - مریضان که تحت تداوی منظم وقوی β²-agonists هستند باید که بخاطر  HypoKalaemia سویه پوتاسیم سیروم شان دیده شود. در اینحالت برای تداوی HypoKalaemia - پوتاسیم کلوراید از طریق فمی مؤثر است.
    ادویه  Ipratropium bromide(Atrovent)  :
مطالعات تازه نشان میدهد که دادن Atrovent با β²-agonists در استماتیک حاد در افزایش و ادامه توسع قصبات میتواند مفید باشد. بنابران پیشنهاد میگردد که Atrovent در رژیم در تمام اطفال که بقسم non-responder تصنیف شده است علاوه شود . برای اطفال بمقدار 1ml در 1ml Salin  فی دوزاژ در 4 ساعت توصیه شود. دوزاژ میتواند مطابق وزن اطفال تعین و عیار شود (0.1ml/kg 4-hourly ).
     Spacer devices  :
ء Spacer devices تاثیر قوی درآزاد سازی β²-agonists درطرق هوایی دارد. ساده ترین وسیله (یا device) بوتل 2 لیتره کولا میباشد که میتواند حتی در مناطق روستایی که سهولت ها در آنجا محدود است استفاده شود. بخاطر رسیدن به بهترشدن توسع قصبات 5 تنفس ( puffs ) از metered dose inhaler ازمیان بوتل کولا باید داده شود. درغیر آن بقسم دیگر از Spacer devices تجارتی میتواند استفاده شود.

 
   ..
     استیروئید ها :-
    فـمـی : استیروئید های فمی باید به تمام non-responder ها ؛ باید در مقـدم حمله داده شود . Prednisone  ویا Prednisolone  بمقدار 2mg/kg/d روزانه بشکل دوزاژ واحـد برای 7 روز داده شود . دوزاژ میتواند بعـد به تدریج اضافه تر از 7 روزکم ساخته شود و یکروز در میان ادامه داده شود ویا به بعضی مریضان دوزاژ روزانه ضرورت خواهد بود . استفاده از مشتقات استیروئید هایکه تاثیر طولانی ( Long-acting ) دارد مانند شربت Celestone هنوز مباحثه یی است ، لاکن اگر تنها بقسم یک دوره تداوی با مقدار Betamethasone 0.1mg/kg در زمان حمله حاد داده شود  قابل قبول است . تکرار نمودن کورس شربت Celestone قویا دلسرد کننده است .
   داخـل وریـدی : استفاده از استیروئید وریدی بقسم bolus dose در حال حاضر رسیدگی میشود که ارزش آن قابل بحث است . اگر ادویه  Solu- Medrol وریدی داده میشود ، نباید اضافه از 3 دوزاژ 1-2mg/kg  توصیه شود. بعوض آن Dexamethasone 0.4mg/kg  میتواند بقسم  bolus dose  داده شود.
   تـداوی مایع :- دیهایدریشن خیف (mild) (اکثراً کمتر از 2 فیصد وزن بدن) در بسیاری اطفال که بخاطر اهتمامات استمای حاد در شفاخانه بستر میشود معمول است . در پراکتیک اطفال باید تشویق شود که اخذ نورمال مایعات فمی را حفظ کند . در اطفال استماتیک کوشش نمودن احیای دوباره مایع ( Rehydrate) از طریق وریدی خطرناک است . اگر وریدی ضرورت باشد ، نباید که اضافه از 50ml/kg 5% Dextrose در 24 ساعت انجام شود.
 مشاهده طفل که استمای حـاد دارد :
   برای ارزیابی پیشرفت مرض تعین شدت آن مهم است ، خصوصا زمانیکه در شفاخانه بستر باشد.
  بهتر شدن PEFR (یا زفیراعظمی فلاومتر) ویا قوه حجم زفیر جاری ( FEV ) اشاره به بهترین عکس العمل در اطفال بالاتر از 5 سال میباشد.
  اهمیت نظارت بر تعـداد تنفس زیاد پرابلم نخواهد بود ، خصوصاً در اطفال پایانتر از 5 سال. تعداد تنفس کمتر از 40 فی دقیقه مناسب است. تکرار مشاهده تعـداد تنفس یک  مقیاس ساده در انزار حالت مریض بوده و باید همیشه درج ریکارد طبی و تیم نرسنگ شود.
  اگر برای تعین مقیاس مشبوعیت اوکسیجن شریانی سهولت در دسترس باشد در تمام non-responder ها باید استفاده شود
  یک بخش مقیاس تنفسی ، کیفیت گریه ( Cryتوانایی تغـذی و سویه شـعـور است که اهمیت داشته دلالت به بهبودی طفل کوچک مینماید.
  مشاهده و تعین pCO  ، فیصدی مشبوعیت  O و pH  در حمله حاد استما در طفل مفید است.
   -    بلند رفتن  pCO  دلالت به خستگی وکارسخت تنفسی میکند.
   -    سقوط مشبوعیت  O پایانتر از %91  دلالت به هایپوکسیمی شدید مینماید .  و
  -      pH پایانتر از 7.25   دلالت به  بیکفایتی جـدی تنفسی مینماید.
    رادیـوگـرافی :- در اطفال ؛ رادیوگرافی صدر در حملات حاد استما ؛ در مجموع اگر سابقه واضح استما ویا تاریخچه الرژی فامیلی موجود باشد توصیه نمیشود. اگر احتمال پنموتوراکس ویا لیکاژ هوا موجود باشد باید توصیه شود . گاهگاهی رادیوگرافی صدر ممکن ضرورت شود تا امکانیت جسم اجنبی را مستثنی و  رد  بسازد.
     پرکتس های غیر ضروری و خطرناک :
 ادویه شیافی  Theophyline rectal در استمای حاد در اطفال مطلق مضاد استطباب است و  Aminophyline وریدی باید تنها در مریضان انتخابی در ICU که سویه خون مشاهده شده بتواند استفاده شود. اگر اطفال تحت Theophyline فمی بوده ، و داده نـه شده باشد میتواند دوزاژ محافظوی در وقوع زمان حمله آن داده شود ،. در اینجا جای برای فزیوتیراپی ، خیمه بخار ، ویا لواژ ریـه در اهتمامات حمله حاد نیست. توصیه انتی هستامینیک در اطفال با استما حاد مفیدیت آن نشان داده نه شده.  طفل در حمله حاد استما نباید تسکین شود. در حمله حاد استما انتی بیوتیک در طفل توصیه نمیشود.
    اسپری  Nebulisers :
 بهتر است که از Nebulisers انتخابی در خانه در بعضی اطفال استماتیک استفاده شود. باآنهم ؛ باید بخاطر داشت که استفاده از metered dose inhaler  با spacer  فقط بقسم مؤثر مانند Nebulisers دراطفال بزرگتر استفاده شود. ( همچنان Turbuhaler بقسم یک Nebulisers مؤثر در آزاد ساختن ادویه در طرق هوایی نیز نشان داده شده است). Nebulisers  در اطفال کوچک میتواند که نقش وقایوی با Sodium cromoglycate داشته باشد.
استیروئیدهای Nebulised شده نیز نقش Subset (تراکم ) را در اطفال کوچک دارد، خصوصا در آنهایکه زمینه بسیار مساعـد را به حملات شدید کشنده استما دارند. اطفال که به خطر بلند مواجه هستند باید که برای شان تعلیم و آگاهی مناسب داده شود که با احتیاط از Nebulisers  و  peak flow meter استفاده نمایند و باید درموقع بحرانی درشفاخانه بستر شوند . در زمان حمله استما - در خانه ؛ باید که در استفاده از اسپری β²-agonists مراقبت خاص شود . زیرا  در طفل که زجرت دارد استفاده از β²-agonists  بدون اوکسیجن میتواند خطرناک باشد.
      حمله بسیار شدید استما :
اگرطفل که با حمله بی نهایت شدید استما حاضر میشود ، قادر به استفاده Nebulisers یا اسپری نیست ، باید %100 اوکسیجن و ادرینالین 0.3ml  تحت جلدی داده شود، وبا Salbutamol داخل وریدی تعقیب شود. اینها باید عاجلا در ICU برای تداوی جدی بستر شود . در اطفال که بستر شدن سابقه در ICU داشته باید توجه جدی شود. از  %1 تا %6  تمام اطفال استماتیک ضرورت خواهد داشت که در ICU بستر شود . کمتر از 1 بر 3 تمام اطفال بستر با استما در ICU  به تهویه ضرورت خواهد داشت.
   بلند رفتن pCO از 5 تا  10mm فیساعت ویا pCO  زیادتر از 55mmHg ، تزاید عسرت تنفس ویا خستگی یا تشوش دماغی ، نبضان اشتدادی یا  Pulsus paradoxus  زیادتر از 40mmHg  و اسیدوزس تنفسی با pH  پایان تر از 7.25  علایم خرابی وتهدید به عدم کفایه تنفسی میباشد که جدی توجه شود.
 در کلینیک های پرکتیکی عصری ، مهم است که درمریضان استماتیک شدید به اوکسیجنیشن تمرکز و توجه شود. تصمیم تهویه یا  Ventilate  مریض باید از طرف متخصص گرفته شود ؛ لاکن زیادتر به اساس موجودیت هایپوکسیمی و اسیدوزس تنفسی گرفته شده ، و کمتر نسبت به بلند رفتن pCO گرفته میشود .
     تعقیب کردن   Follow- up :
   بعداز حمله شدید و بستر شدن دراطاق عاجل یا شفاخانه مهم است که اطفال تقریباً 24 ساعت قبل از ترک شفاخانه از نظرطبی استوار باشد. تقریبا با داشتن ادویه کافی  3 روزه رخصت شوند . برای شان نمبر تیلفون نفر تماسی داده شود و در ارتباط استفاده از MDI و Spacer   ویا  nebuliser باید برای شان آگاهی کافی داده شود که مهم است . باید (PEFR) Peak Expiratiry Flow Rate روزانه سه دفعه تعین شود مگر در مدت 3 روز تخلیه دوباره تغیرات PEFR ارزیابی شود.  برای شان توصیه شود که اگر هرنوع خرابی را که متوجه میشود همرای داکتر خود به تماس شوند. این هم مهم است که فکتورهای آماده به حمله حاد باید تشخیص وباید پلان کارنوشته و به مریض داده شود.
   حملات کشنده استما :
   گروپ های فرعی اطفالی هستند که خصوصا مورد حمله خطراستمای کشنده قرار میگیرند. درمطالعات قبلی نشان داده شده اطفال بین 15 و 20 ساله و اطفال که وضع نامناسب داشتند پنج مراتبه خطر بیشتر دارند. برعلاوه اطفال که حملات تهدیدی حیات داشتند ویا سال قبل درشفاخانه بستر شده اند نیز درخطر هستند.
  باید که این مریضان مشخص ، و فکتورهای مساعد یا trigger نزدشان شناخته وتعین شود ، و ازمقیاسهای اجتناب کننده کار بگیرند. به چنین اطفال باید آگاهی مناسب استفاده از ادویه نیزداده شده ، و تـرس و تصورغلط آنها باید دور شود. آنها باید پلان روشن از بحران داشته باشند که اگرحمله در آنها پیشرفت میکند چه باید کنند و کجا بروند . مهم است که این اطفال مشوره های روانی را دریافت نمایند تا وابستگی شدید شان به بعضی چیز هایکه نشان میدهد کاهش یابد.
   برای این اطفال مفید خواهد بود که بسته ادرینالین زرقی را با خود داشته باشند (مثلاً Ana-Guard ) و تمام این افراد باید بازوبند زنگ خطرطبی ( Medic-Alert bracelet )  ویا گردن بند ( necklace ) داشته و بپوشند ( تا در وقت خطر بالای دکمه اینها فشار داده و کارمند مربوطه به کمک شان برسد).
   امیدواری در آنست که در آینده نزدیک پره مدیکل ها بقدر کافی نیز آموزش ببینند تا به اهتمامات عاجل این مریضان کمک کنند.
(ش -1) - اهتمامات اسـتما حاد در اطفال – اجماع 1992 درپوهنتون SACAWG
 حمله حاد استما ¡ اوکسیجن 4 لیتر فیدقیقه؛ انشاق β²-agonist دروقفه 20 دقیقه 2× ؛ ویا ادرینالین تحت جلدی:     ارزیابی عکسل العمل در جـدول ذیل دیده شود :
معیار (Criteria)
 عکس العمل یا پاسخ  Responder
 بدون عکس العـمل  non-responder
 ء  PEFR 
زیادتراز> %80 (پیش بینی میشود ویا خوبتر)
کمتر از< %80 (پیش بینی میشود ویا خوبتر)
تعداد تنفس   
کمتر از  < 40
زیادتر از  > 40
ریترکشن 
  ندارد
    موجود است
 سخن زدن
   نورمال
  متضرر شده
 تغذی   
   نورمال
  متضرر شده
در شکل Responder ¡ مرور¡ جریان تداوی  امکان پیشرفت  فکتورها تعقیب بعدی مدنظر باشد.
در شکل non-responder  ¡تداوی قوی¡ O β²-agonists  استیروئید فمی  نگهداری اشباع مایعات.
بررسی عکسالعمل¡ non-responderدرسرویس یا ICUبرای اهتمامات متخصص بسترشود¡ مرور در مرخصی
    
 استما حـاد در کاهـل :
درگزارش تپیک آن ؛ بیماری ، با عسرت تنفس یا Dyspnoea  و wheezing تظاهر مینماید. تاریخچه الرژی میتواند موجود باشد ، ویا هم نـه باشد.
ارزیابی شـدت استما :
معاینات
خفیف
متوسط
شدید
سخن زدن
جملات دارد
کلمه بندی دارد
  گفتاردارد / ندارد
 ضربان قلب
کمتراز  100
 100 - 150
کمتر از150
نبض اشتدادی (Paradoxus)
0 - 10
 10 - 20
زیادتر از 20
اشتراک عضلات کمکی
 +
 ++
++++
آواز تنفسی
 نورمال
نورمال / کم
 کم / خاموش
ویزنگ wheezes
+
++
++++
فشار خون BP
نورمال / زیاد
نورمال/ زیاد
زیاد/کم
سیانوزس
ندارد
ندارد/ مختصر کم
+---++
خستگی زیاد
ندارد
ندارد
+---+++
شـعـورConsciousness
نورمال
نورمال
نورمال / کـم
فشارpO₂ mmHg(Kpa)
زیادتر از 70 (9.3)
زیادتر از 60(8.0)
کمتراز 50 (6.6)
فشار pCO₂ mmHg(Kpa)
کمتر از نورمال
25 -35 (3.3-4.6)
زیادتراز 45(5.9)
پی اچ PH
نورمال
نورمال – الـقـلـی
کمتر از 7.30
ء   FEV
 زیاد تر از 2.5
زیاد تر از 1.0
کمتر از  1.0
ءPEFR( 1/min)
زیادتر از 200
100 -200  
کمتر از 100

 تداوی استما حـاد شدید :
عمومیات : - 1 – مریض بوضعیت Fowler’s (خمیده) استجای ظهری قرار داده شود(یعنی نظربه سطح بستر طرف رأس مریض 18 تا 20 انچ بلند باشد ، و قسمت زانو نیز بلند باشد).  2 - اوکسیجن O داده شود – فشار pO  بلندتر > از60 ملیمترسیماب ( 8.0 Kpa)   نگهداری شود.   3 – مایعات دوباره با گلوکوز%5 احیا شود. 4 – انتانات اگر باشد تداوی شود.   5 – از ادویه هایکه استما را شدید میسازد اجتناب شود(مثلاً بیتا بلاکر ها ، Anti inflamtor های غیراستیروئیدی).   6 – تمام مسکنات (حتی خفیف) بصورت مطلق مضاد استطباب است.  7 – به استثنای پنموتوراکس
، اذیمای ریـوی ، و سندرم زجرتی تنفسی حاد یا  ARDS .
   تــداوی دوایـی :
1 - ادویه β-stimulants (مانند Salbutamol و Hexoprenaline ) همرای nebulizer (1ml  در2ml Salin )، توصیه شود/ ویا آهسته وریدی در 4 ساعت --- ضربان قلب دقیق در مونیتور زیر نظر باشد.
  2 - ادویه Aminophylline بمقـدار Loading dose(مقایسوی مقدار بلنداست که درشروع تداوی بخاطربدست آوردن تاثیر دوا داده میشود) یا کافی  5mg/kg وریدی زیادتر از 30 دقیقه ، با حفظ انفیوزیون  0.6-0.9mg/kg فی ساعت داده شود (اگر اکنون تحت تداوی امینوفلین است Loading dose داده نه شود– سویه خون آن کنترول شود). در افراد مسن ، با امراض کبدی  Crystal-induced Chemotactic Factor (CCF) به دوزاژ کمتر داده شود.
   3 - اگرحمله شدید باشد ، ویا اگر بعد از 60 دقیقه بهبودی حاصل نکرد ، ویا اگر مریض قبلاً تحت استیروئید بوده باشد Hydrocortison 200mg iv/ 6 hourly   داده شود .
   4- اگر باوجود زیاد شدن  FlO₂  مریض سخت خسته ؛ ویا هایپوکسیک است (pO₂ < 50mmHg(6.6Kpa باشد) ؛ ویا اگر pCO   زیاد شد ؛ ویا  زیادتر از55mmHg(7.3Kpa)  باشد انتوبیشن و تـهـویـه شود.
   5 – بـه  Aerosol و Bronchodilatator فـمـی تعویض شود و استیروئید تنها  در زمانیکه اندازه اعظمی جریان بهبودی حاصل نمود به تدریج کـم ساخته و قطع شود.

 منابع تهیه و ترجمه :-  ( نظر به تقاضای دوستان تهیه شد )

  1- Management of acute Asthmatic Attacks in children  1993
  2- Appropedia.org.inhalar spacer    September  2007
  3- Alberta.ca/Health/condition Spcer for Meter Dose Inhaler
  4- wyMedical.com.au Asthma   2017




  جمعه  15 سپتمبر2017
کمکهای اولیه 14

( ص 6.15) فرط فشارآنی و فرط فشار خبیثه خون
    فرط فشارآنی خون  :   . . . . .   ادامه دارد


کمک های اولیه نظر به درخواست  عزیزان نشرشد
(( برای دریافت مطالب دیگر - در ستون طرف راست ؛ درزیر آرشیف بالای مـاه /یا  تاریخ ها کلیک کنید – صفحه دیگر باز میشود فصل ها را به ترتیب می بینید . بخاطر دریافت فصل های قبلی و فصل بعـدی آن ؛ در آخر صفحه - در زیر

( در طرف راست پست های جدیدتر  - در مرکز  صفحه اصلی   - در  چپ پست های قدیمی تر )
نوشته است
بالای پست های جدیدتر  ویا  پست های قدیمی تر کلیک کنید صفحه عناوین دیگر بازمیشود وفصل های مورد نظر خود را دریافت کنید . وبه همینطور باز کلیک کنید تا تمام فصل ها را دریافت کنید)). 

-          ( هم مسلکان عزیز ؛ وبلاگ {{ مطالب درسی برای محصلین طب }} را اگر مفید میدانید لطف نموده بخاطر استفاده با هم مسلکان ومحصلین طب شریک سازید، و درخیر جاری شریک شوید ) تشکر  .

      قابل توجه پوهنتون طب افغانستان :- شما که میخواهید از مطالب این وبلاگ در ویب سایت خود استفاده ویا به پشتو برگردان کنید ؛ میتوانید تکثیر کنید کدام ممانعتی وجود ندارد . این وبلاگ در عالم مهاجرت صرف بخاطر خیر جاری وکمک برای محصلین عزیز و دوکتوران جوان کشورم ساخته شد تا ازطریق ایشان بتوانم به هموطنان دردمند خود مصدر خدمت شوم .
      با عرض حرمت دوکتورمحمد کاظم پوپل


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر