۱۳۹۶ خرداد ۲۶, جمعه

ونتلیشن (یا تـهـویـه) و ونتلیشن میحانیکی

کمک اولیه 9
ونتلیشن و ونتلیشن میخانیکی
   ونتلیشن چیست ؟ عملیه تـهـویـه یا شهـیق و زفـیر بوده ، که بالترتیب یکمقدار هوا در اسناخ داخل و خارج میشود
ونتلیشن میخانیکی :- این یک اصطلاح طبی برای تهویه یا تنفس مصنوعی است ، میخانیکی بدین معنی که
کمک بعوض تنفس بنفسهِ باشد . این میتواند شامل ماشین، که بنام ونتیلاتور یاد میشود ویا تنفس میتواند توسط انستیزیلوگ ، نرس انستیزست ، داکتر ، اسیستان داکتر ، تیراپست تنفسی ، پره مدیکل ، ویا یک نفرمناسب که بیگ را فشار میدهد باشد ، ویا اگر سیت شامل وسیله های ( مانند تیوب اندوترخیال ) که داخل دهن میشود ویا (مانند تیوب ترخیوستومی ) ازطریق جراحی جــلـد داخل ترخیا میشود باشد به آن اصطلاح ونتلیشن میخانیکی هجموی بکارمیرود.

 دونوع عمده ونتلیشن میخانیکی  وجود دارد :
    -    ونتلیشن فشار مثبت ؛ که دراینجا هــوا (ویا مخلوط گاز دیگر) در ترخیا پمپ میشود .
    -  ونتلیشن فشار منفی ، که دراینجا اساساً هـوا توسط ریـــه ها مکـیده میشود ( کـش میشود).
  ماشین های مختلف ونتلیشن وجود داشته و سیستم آن نظر به پیشرفت تکنالوژی تجدید نظر شده است .

      اسـتطباب  :-  
   تنفس بنفسهِ که برای ادامه حیات کافی نباشد .  ودیگر بقسم وقایوی در تهدید کولپس وظایف فزیولوجیکی.    ویا  تبادله گاز در ریـــه ها کافی نباشد.   این حالات مریضان باید قابل اصلاح ، وبعد ازگذشت زمان برطرف گردد زیرا که ونتلیشن میخانیکی در تنفس کمک نموده و مرض را معالجه نمیکند.
   علاوه برآن ؛ فکتورهای دیگر باید بررسی گردد زیرا که ونتلیشن میخانیکی بـدون اختلاط نیست .
    درمجموع ؛ ونتلیشن میخانیکی بخاطر آن تاسیس میشود که گازات خون اصلاح شده و کار تنفسی کاهش یابد.  
    استطباب عمده ونتلیشن میخانیکی در حالات ذیل است :
     مجروحیت حاد ریـه (بشمول سندرم زجرت تنفسی حاد یا ARDS ، و ترضیض ).
     Apnea (بندش گذری تنفس خصوصاً در وقت خواب) توأم با Arrest (توقیف یا غیرفعال) تنفسی  ، بشمول تسمم گازات
   ● استمای حاد ، که ضرورت به انتیوبیشن دارد.
    اسیدوزس حاد در مزمن تنفسی که معمولاً زیادتر در COPD(یا بیماری مزمن انسدادی ریـوی) وسندرم Pickwickian  دیده میشود
 (سندرم Pickwickian  یاسندرم Obesity hypoventilation - که از اثر وزن شدید اضافی ، سرعت یا عمق تنفس کافی نبوده منتج به تقلیل سویه O2 و تزاید CO2 درخون  میشود).
   اسیدوزس تنفسی حاد توآم با فشار قسمی کاربندایاوکساید(pCO2) > 50mmHg  و  pH <  7.25  ، که میتواند از اثر فلج حجاب حاجـز از اثر سندرم  Guilain-Barre ،yastenia gravis ,  ، motor neuron diseas ؛ مجروحیت نخاع شوکی ، ویا تاثیرات انستیزی ، و ادویه ریلگزانت باشد.
   تزاید کار تنفسی مثلا  در Tachypnea ، ریترکشن ،  وعلایم فزیکی دیگر زجرت تنفسی که قابل توجه است.
     هایپوکسیمی با فشار قسمی اوکسیجن شریانی (paO2) < 55mmHg با بخش مکمل اوکسیجن شهیقی = 1,0 (  FiO =1,0 ).
     تفریط فشار خون بشمول  Sepsis (موجودیت انتان بشمول توکسین)، شاک ، عدم کفایه احتقانی قلب.
     امراض نیورولوجیکی مانند  Dystrophy (لاغری)عضلات  و Amyotrophic lateral sclerosis .

   خطرات آن : - یکی از اختلاطات ونتلیشن میخانیکی با فشار مثبت ،  Barotrauma یا فرار هوا خارج از اسناخ ریـوی  بوده که شامل پنموتوراکس ، امفزیم تحت الجلدی ، پنمومدیاستینوم ، و پنموپریتونیوم میباشد.
   ماؤفیت ریـه مربوط به ونتیلاتور (یا VALI ):-  مجروحیت ریــه است که بشکل حاد در زمان ونتلیشن میخانیکی واقع میگردد. از نظر کلینیکی از  مجروحیت حاد ریــه ویا ARDS قابل تشخیص است .
   حجاب حاجز Diaphragm:-   تـهـویـه میخانیکی کنترولی ، احتمالاً به سرعت سبب اتروفی نوع عدم استعمال الیاف عضله حجاب حاجز شده ، و میتواند در روز اول ونتلیشن میخانیکی پیشرفت نماید. اینحالت سبب اتروفی حجاب حاجز ، وهمچنان  سبب اتروفی تمام عضلات تنفسی در زمان ونتلیشن میخانیکی کنترولی میشود.
   تحرکیت ذغابات مخاطی در طرق هوایی – تـهـویـه با فشار مثبت ، تحرکیت ذغابات مخاطی یا mucociliary را در طرق هوایی متضرر ساخته و انتقال مخاط از برانش ها اکثرا صدمه دیده و سبب احتباس افرازات و پنمونیا میشود.

  اختلاطات :- ونتلیشن میخانیکی اکثرا مداخله بخاطر نجات حیات بوده ، لاکن سبب اختلاط بالقوه نیز میشود که شامل پنموتوراکس ، مجروحیت طرق هـوایی ، ماؤفیت alveolar  (اسناخ یا کیسه هوایی)، و پنمونیای ضمیموی ونتیلاتور میباشد .  اختلاط  دیگر آن شامل اتروفی حجاب حاجز، کاهش دهانه قلبی ، و تسمم اوکسیجن است . یکی از اختلاط  ابتدایه که در ونتلیشن میخانیکی دیده میشود  سندرم مجروحیت حاد ریــه یا ALI/ARDS میباشد ،  که  یکی ازعوامل قابل توجه را در وفیات مریض میسازد .
    اکثراً درسیستم مراقبت های صحی ؛ ونتلیشن دوامدار یک بخش محدود از مراقبت جدی میباشد( که در آنجا مریضان متعدد در هر لحظه برای مراقبت میرسد ).استفاده دوامدار ازآن ناکامی سیستم  ریــه ها  را تقویه میکند و پروسه های اساسی امراض نمیتواند بازگشت کند ( از جمله terminal cancer). بدین لحاظ بعضاً به مشکل تصمیم گرفته میشود که آیا شروع ونتلیشن میخانیکی مفید خواهد بود. چنانچه به همان اندازه که در قطع ونتلیشن میخانیکی بسیار مسایل اخلاقی را  ایجاب میکند .
   کاربرد و مدت زمان :- میتواند برای مدت کوتاه استفاده گردد ، مثلاً در زمان عملیات ویا اکثراً در ICU در بحـران بیماری . میتواند در خانه ، ویا درنرسنگ ، ویا تاسیس احیای مجـدد که اگر مریض بیماری مزمن داشته و به مدت طولانی به ونتلیشن کمکی ضرورت دارد استفاده گردد .
  نظر به اناتومی بلعـوم و جنجره انسانی و مری و موقعیت که به کدام ونتلیشن ضرورت دارد ، اکثراً مقیاسهای اضافی ضرورت است که در زمان ونتلیشن فشار مثبت باالترتیب طرق هـوایی ، عبور هـوا را منظم در ترخیا اجازه داده ، و ازعبور آن در مری و معده جلوگیری نماید .
 میتود معمولی آن داخل کردن تیوب در ترخیا میباشد : که یک مسیر صاف را برای هوا فراهم میکند. و این میتواند که ازطریق مجرای طبیعی دهن ویا انف باشد، ویا ازطریق مجرای مصنوعی در داخل ترخیوستومی درعـنق باشد .
  در صفحه دیگر مانوره های ساده طرق هوایی ، فمی بلعومی هوایی ، ویا ماسک طرق هوایی Larygeal ( حنجروی) میتواند بکار رود . اگر مریض قادر به حفاظت طرق هوایی ، تهویه غیرهجموی ، ویا ونتلیشن فشار منفی خود باشد ،  استفاده از ملحقات Airway   ضرورت نخواهد بود.

      ماشین های فـشار منفی :-

     ونتیلاتور فشار منفی :-  ریــه فـلـزی ، بقسم  تانکDrinker and Shaw  نیز شناخته شده است ، و در سال 1929 ارتقا و یگانه ماشین فشار منفی بود که برای ونتلیشن مدت دوامدار استفاده میشد. در سال 1940 در اپیدیمی پـولـیـو وسیع استفاده گردید. ماشین تحت تاثیر تانک بزرگ است که مریض را بالا تا عنق پوشانیده (ش 1)، و درعنق توسط گاسکیت رابری محکم چسپیده ، و وجه وطرق هوایی آن با هوای آزاد اطاق مواجه است . 

   در زمان تبادله O و CO بین جریان خون وعملیه انتشار هوای ریوی ، که هوا باید در داخل و از ریــه بیرون حرکت کند تا آنرا قادر به عملیه تبادله گاز  بسازد کار اضافی ضررت ندارد . در تنفس بنفسهِ  ، فشار منفی در جوف پـلـورا توسط عضلات تنفسی خلق شده ، و منتج به  فشار تدریجی اتموسفیر و فشار داخل صدر و انتشار جریان هـوا میشود .
ماشین فلزی بمفهوم پمپ است؛  هوا بصورت میخانیکی کشیده شده تا خالیگاه در داخل تانک بوجود آید ، و به این شکل فشار منفی تولید میگردد. این فشار منفی باعث انبساط صدر ، وسبب کاهش فشار داخل ریــوی شده ، و جریان هوای محیطی در ریــه ها افزایش می یابد . چنانچه فضای مجوف آزاد گردید ، فشار داخل تانک مساوی فشار ماحول شده ،  و قفسه  صدر دباره بازگشت نموده و ریــه ها زفیر غیرفعال یا passive اجرا مینماید . با تولید این خلا ، بطن نیز با ریــه ها یکجا انبساط نموده و جریان خون به عقب بطرف قلب قطع ، و با رکودت در ورید اطراف سفلی همراه میشود . لذا یک خلای بزرگ در مراقبت و یا دسترسی کمک در خانه بوجود میآید . مریض نورمال صحبت و خورده میتواند ، و از طریق آئینه که جابجا شده جهان را می بیند . بعضی ها در این ریـــه فلزی برای سالها میتواند با موفقیت باقی بماند.
   از ونتیلاتورمیخانیکی فشار منفی؛ هنوز هم درسرویس پـولـیـو درانگلیند درشفاخانه توماس درلندن و جان رادکلف اکسفورد استفاده میشود. این دستگاه بقسم یک دستگا کوچک زره هی (یا cuirass) شناخته شده است. این cuirass مانند یک قشر واحد است ، فشار منفی را تنها در صدر که با یک قشررابری تثبیت شده تولید میکند . موارد استفاده عمده آن در تشوشات عصبی عضلی که برخی از عملکرد عضلات باقیمانده است میباشد. با اینحال ؛ این به سایش و ماؤفیت جلد مساعد بوده و بقسم یک دستگاه طویل المدت استفاده نه شده، در این آواخر سطح آن بقسم قشر پولیکاربونات عصری توأم با مهر وموم متعدد و پمپ نوسان فشار بلند بقسم که ونتلیشن biphasic    را انتقال بدهد  تجدید نظر شده 

   فـشـار مثبت :-

با پیشرفت تکنالوژی اساس دیزاین ونتیلاتور فشارمثبت توسط نظامیان در زمان جنگ دوم جهانی گذاشته شد که اوکسیجن را به پیلوت های جنگنده به ارتفاعات بلند آماده کند . چنین ونتیلاتور جاگزین ریــه های فلزی بقسم تیوب اندوترخیال محفوظ با حجم بالا / فشار پائین cuffs توسعه داده شد. شهرت ونتیلاتور فشار مثبت در زمان اپیدیمی مرض پـولـیـو در 1950 در اسکاندنوی و امریکا، افزایش یافت و با ونتلیشن تیراپی عصری آغاز شد.  فشار مثبت توسط مانوردستی 50%  اوکسیجن از طریق تیوب tracheostomy  منجر به کاهش اندازه وفیات در بین مریضان پـولـیـو و فلج تنفسی گردید . با اینحال ، به نسبت نیازمندی به مقـدار مطلق قوه مداخله دستی انسانی، ونتیلاتور فشار مثبت میخانیکی بطور فزاینده محبوب شد.

    ونتیلاتور فشار مثبت توسط زیاد ساختن فشار در طرق هوایی در داخل ترخیا  ویا تیوب ترخیستومی کار میکند . فشار مثبت جریان هوا را تا زمانی در طرق هوایی اجازه میدهد  که ونتیلاتور خـاتمه یابد . بـعـد ؛ فشار طرق هوایی به صفر سقوط نموده ، و قوه برگشت (elastic recoil) جـدار صدر و ریـــه ها  حجم هوای جاری( Tidal Volume ) را خارج نموده  - هوا از طریق زفیر مثبت بیرون میشود .

     فشارمدخل طرق هوایی + فشار ریــه (یا  Transairway pressure)  :-
  ء      PTA = (PAO ) – (PALV )
    فشار جریان هوا یا PTA =Transairway pressur        .
     فشار مدخل طرق هوایی PAO = Pressure at airway opening .
   فشار در اسناخ  PALV = Pressure in alveoli . 

     ونتیلاتور فشار متناوب بطنی (Intermittent abdominal pressure  ventilator ) :-
 نوع دیگرآن ونتیلاتور فشار متناوب بطنی بوده که فشار خارجی از طریق یک مثانه متوسع اعمال شده ، و در زفیر اجباری ، هوا به قوت خارج میشود ، بعضاً اصطلاح exsufflation (زفیر قوی) را به آن بکار می برود.

     انـواع  ونـتـیـلاتــو هار :-
 ونتیلاتورها به چندین سبک ومیتود های مختلف تنفسی برای  حفظ حیات بوجودآمد . در اینجا :
   - ونتیلاتور های دستی بقسم  bag valve masks  و anesthesia bags بوده که لازم است استفاده کننده ونتیلاتور را در وجه مریض ، ویا طرق هوایی مصنوعی ، گرفته و تنفس را با دستان خود ادامه بدهد.
   - ونتیلاتورهای میخانیکی ؛ ونتیلاتور است که به کوشش اوپیراتور ضرورت ندارد و تپیک توسط کمپیوتر ویا pneumatic  کنترول میشود. به عین شکل به قوه بطری ویا wall outlet (DC or AC)   ضرورت دارد گرچه بعضی ونتیلاتورهای است که به سیستم پنیوماتیک کار میکند به قوه ضرورت ندارد.
  ● ونتیلاتور های انتقالی :- این ونتیلاتورها کوچک و بسیارقوی بوده ، و میتواند از طریق پنوماتیکی  ویا منابع  AC  یا  DC قوه وارد کند  .
    ونتیلاتورهای مراقبت جـدی (Intensive-care) :- این ونتیلاتورها بزرگ بوده و غالبا بقوه AC کار میکند(گر چه همه آن حاوی بطری است تا در صورت قطع برق به آسانی کارنماید). این سبک از ونتیلاتورها غالباً کنترل بیشتر از تغیرات وسیع ونتلیشن parameters  ها( مانند صعود زمان شهیقی ) را آماده میکند. بسیاری از ونتیلاتورهای ICU گرافیک مشترک داشته تا دیـد بازگشت هر تنفس را آماده بسازد.
    ونتیلاتورهای نوزاد( Neonatal):- این ونتیلاتورها زیرنظر متخصصین ؛ برای نوزادان قبل از وقت مخصوص دربخش ICU  طوری طراحی شده که بسیار دقیق کمترین ، حجم و ضرورت های  فشار را طراحی کرده تا این مریضان را تـهـویـه نماید .  
    ونتیلاتور فشار مثبت طرق هوایی (PAP ) این ونتیلاتور بطور خاص برای ونتلیشن غیر هجموی طراحی شده . این شامل ونتیلاتورهای است که در خانه برای تداوی درحالات امراض مزمن مانند  sleep apnea ویا COPD استفاده میشود. ش2.

  ventlation1  in Apnea ش2


   تحویل تنفس (Breath delivery):-
  trigger  :- جزء دستگاه است که سبب تحویل تنفس توسط ونتیلاتور میخانیکی میشود . تنفس میتواند توسط خود مریض که تنفس میگیرد به راه انداخته شود. اوپیراتور دکمه تنفسی دستی ونتیلاتور را فشار میدهد، ویا توسط ونتیلاتور مجموع اندازه تنفس و شکل تـهـویـه  اساس گذاشته میشود.
   ســیـکل :- ســیـکل چیزی است که باعث انتقال تنفس از صفحه شهیق به صفحه زفیر میشود. تنفس میتواند توسط ونتیلاتور میخانیکی برای یک زمان معین ، ویا یک زمان که از قبل تعین شده ، ویا اینکه  فیصدی جریان اعظمی در زمان تنفس که مربوط به نوع تنفس و تنظیم آن است تولید گردد. تنفس درزمان حالت خطرمیتواند دورانی باشد مثلاً فشار در حـدود  بلند باشد ، که دراینجا هدف اولیه تنظیم فشاری است که حجم را کنترول کند.
  حــدود Limit :- حــدود آنست که چطور تنفس کنترول میشود. تنفس میتواند محدود به مجموع جریان فشار اعظمی ،  ویا مجموع جریان اعظمی باشد.
 زفیر تنفسی (Breath  Exhalation  ) :- در ونتیلاتور میخانیکی ، زفـیـرهمیشه کاملاً منفعـل(passive) است. دریچه زفیری ونتیلاتور باز بوده ، وبه جریان زفیری اجازه داده میشود تا به فشار اساسی  برسد.  جریان زفیری توسط فکتورهای مریض ؛ مثلا ظرفیت ومقاومت تعین میگردد . 
  فضای راکد یا مرده (dead space) :- فضای راکد میخانیکی عبارت از حجم گازی است که دوباره در وسیله میخانیکی استفاده میشود . مثال محاسبه فضای راکـد
VDmech = VTphysPaCO2 ( VT – VD- VDmech)  /÷  PACO2
Simplified vrsion
VD /÷ VT = PaCO2  - PĒOCO2 /÷ PaCO2 

    ونتیلیشن میخانیکی  :-
ونتیلیشن میخانیکی به طریقه وسیستم های مختلف برای انتقال تهویه بوده ؛ اما تماما به یکی از سه کتگوری سیکل ذیل : - سیکل حجم – سیکل فشار – سیکل بنفسهِ تقسیم می شوند . انتخاب در مجموع ؛  مربوط به آشنایی و قابلیت استفاده از تجهیزات میباشد

    تغییر تنظیمات :-
 در کاهلان زمانیکه (1.00 FiO2) %100 از اوکسیجن استفاده میشود ، آسان است که استفاده از FiO2  بعدی محاسبه ، و کسر شنت تعین شود. تعین کسر شنت مربوط به مقـدار اوکسیجن است که در دوران جذب نمیشود . در حالت نورمال ؛ تبادله گاز (O2 و CO2) دراسناخ (یا Alveoli ) ریــه واقع میشود. هر پروسه که مانع تبادله گاز ، توأم با خرابی شهیق O2  و جریان خون بدون O2  دوباره در قلب چپ شود شنت است(که بالآخره بقیه بدن را  بدون خون O2 دار اروا میکند).
   درزمان استفاده %100 از O2 (FiO2 1.00 )، درجه شنت توسط تفریق مقیاس PaO2( گاز خون شریانی) از700 mmHg تعین میشود  . در اختلاف هر100 mmHg  بمقدار %5 شنت وجود دارد. دراضافه تر از %25 شنت باید سبب هایپوکسیمی جستجو شود ، مثلاً ساختن کانال ویا پنموتوراکس ؛ و به اساس آن تداوی شود . اگر کدام اختلاط موجود نبود ، بعداً اسباب دیگر آن پالیده شده  و از فشار پایان زفـیرمثبت (یا  positive end-expiratory pressure (PEEP)، باید استفاده شود تا شنت داخل ریوی تداوی شود.   اسباب دیگر شنت عبارتند از : 
  کولپس اسناخ از سبب اتلکتازس .
  ●  تجمع مواد در اسناخ نسبت به  گاز ، مثلاً قیح از پنمونیا ، آب و  پروتئین سندرم حاد زجرت تنفسی ، آب عدم کفایه احتقانی قلب ، ویا خون از انذفه .

     تصـور ونتیلیشن میخانیکی  :- زمان صرفنظر از تهویه میخانیکی (قسمکه طفل از شیرمادر گرفته میشود)، دقیق بررسی گردد که آنها میتواند تهویه و اوکسیجنیشن خود را تقویه کند، لذا باید دوامدار ارزیابی گردد . بخاطر صرفنطر معیار های زیاد وجود دارد ، لاکن کدام معیار خاص برای تمام مریضان وجود ندارد.
   مونیتور تنفسی :-
 یکی از علت هایکه چرا مریض در ICU  بستر میشود فراهم کردن ونتلیشن میخانیکی میباشد . کنترول مریض در ونتیلیشن میخانیکی ایجابات متعدد کلینیکی را دارد : با درک پتوفیزیولوژی، به کمک تشخیص، واهتمامات راهنمای مریض ؛ گرایش آن ارزیابی و از اختلاطات اجتناب میشود. بسیاری از ونتیلاتور های عصری ابزار(tools) نظارتی اساسی دارد .

   طرق هوایی مصنوعی بقسم ارتباط با ونتیلاتور :-
 طرق هوایی مصنوعی :- پروسه ها و وسایل مختلف وجود دارد که در مقابل کولپس طرق هوایی ، لیکاژهـوا ، و انشاق ، تدارک محافظوی را تامین میکند

     ماسک وجهی ( Face mask ) :-
   در احیای مجـدد و در پروسه های صغیر تحت انستیزی در مقابل لیکاژ هوا اکثراً ماسک وجهی کافی است . باز بودن طرق هوایی مریضان غیر شعوری حتی با مانوره های فک ویا با استفاده از طرق هوایی انفی بلعومی ویا فمی بلعومی نگهداری میشود . طوری طراحی شده که عبور هوا را در بلعوم از طریق انف (بینی) ویا دهـن باالترتیب آماده میکند. نصب ماسک ضعیف اکثراً باعث زخم پل انفی شده ، که  یک پرابلم برای بعضی از بیماران میباشد .  ماسک وجهی برای تهویه غیر هجموی در مریضانکه شعور دارد ، با وجود آنکه ؛ کاملاً در مقابل اسپایریشن محافظت نمی کند نیز استفاده می شود.
 ● انتیوبیشن ترخیا :- اکثراً بخاطر ونتلیشن میخانیکی برای ساعات و هفته ها اجرا میشود . تیوب ازطریق انف (nasotracheal) ویا دهن(orotracheal) به ترخیا داخل میگردد . در بسیاری واقعات؛ از تیوب پوقانه دار بخاطر جلوگیری از لیکاژ و اسپایریشن استفاده میشود . انتیوبیشن پوقانه دار یک محافظت خوب را در مقابل اسپایریشن آماده میکند. تیوب های ترخیال سبب درد و سـرفه میشود(نقص آن است). بنابراین ؛ تا زمانیکه مریض به هر علتی دیگرکه غیر شعوری ویا انستیزی است ادویه های مسکن معمولاً داده میشود تا تیوب را تحمل کند . نواقص دیگر. انتیوبیشن ترخیا شامل ماؤفیت فرش مخاطی انفی بلعومی ویا فمی بلعـومی و تضیق  Subglottic میباشد.

   طرق هـوایی  Supraglottic airway :- هرطرح و وسیله که در فوق ویا خارج از ترخیا بقسم انتوبیشن اندوترخیال جاگزین میگردد طرق هوایی Supraglottic airway یاد میشود. اکثر آله ها از ماسک ، ویا cuffs آن هوا داده میشود تا ترخیا را از تحویل اوکسیجن مجزا نماید. ویژگی دستگاه های محل مری یا  esophageal ports جدیدتر آن است که سکشن ویا  ports ( جای ) را برای تبادله تیوب انتیوبیشن اجازه بدهد.
   Supraglottic airway از ترخیال انتیوبیشن تفاوت داشته از اسپایریشن جلوگیری نمی کند(ش3).  بعد از معرفی ماسک حنجروی (LMA) درسال 1998 ، دستگاه های طرق هوایی supraglottic  مسیر اصلی در انستیزی  هر دو؛ در انتخابی  و عاجل گردید. چندین نوع SGAs  قابل استفاده است بشمول Combitube  ایزوفجیل ترخیال (ETC)، تیوب لارنجیل (LT)، و obturator airway مـری متروکه (EOA) .
   ش3 Supraglottic airway 

  بازکردن Cricothyrotomy :-
در آنهایکه انتیوبیشن موفـق نبوده ، امکان دارد که به داخل کردن airway  از طریق فوحه جراحی در غشای کریکو تایروئید ضرورت شود . این مشابه ترخیوستومی بوده ، لاکن کریکوتایروتومی برای مریضان که به اهتمامات فوری طرق هوایی ضرورت دارند ،  برای دسترسی های عاجل محفوظ است

  ترخیوستومی :- زمانیکه مریض برای چندین هفته به ونتلیشن میخانیکی ضرورت داشته باشد ، ترخیوستومی احتمالاً مناسب ترین دسترسی را به تـرخیا آماده خواهد کرد. ترخیوستومی معبر است که توسط جراحی در ترخیا ساخته میشود.  تیوب ترخیوستومی به خوبی تحمل شده و اکثراً ایجاب به ادویه مسکن را نمیکند.
تیوب های تراخیوستومی میتواند که بصورت مقدم در اثنای تداوی در مریضان که ازقبل بیماری شدید تنفسی دارد ، ویا مریضکه در قطع کرن  ونتلیشن میخانیکی مشکل دارد داخل شود؛ مثلاً مریضان که ذخیره عضلاتی اندک یا کـم دارند.
    ء  Mouthpiece (ش4):-  کمتر عمومیت داشته ، درمقابل اسپایریشن نمیتواند محافظت را تامین کند. دراینجا lipseal mouthpieces های موجود است که در جای آن با محکم بستن لبه فمی  آن اگر مریض ناتوان باشد کمک میکند.
ش4 Mouthpiece
 
        فارمول ونتلیشن :- از فارمول های ذیل استفاده میشود تا منظره معین ونتلیشن را محاسبه کند :
    Alveolar Ventilation – A  =  ( VT – VDSphys ) × f    
    Arterial PaCO2 – PaCO2  =   0.863 ×  Ṽ CO2    / ÷   ṼA
    Alveolar Volume VA = VT - Vƒ
    Estimated physiologic  shunt equation  یا
     معادله تعین شنت فزیولوجیکی   QSP /÷  QT  = ( CcO2 – CaO2 ) / ÷ {5+( CcO2 – CaO2 )}
           .                .     


ونتلیشن و ونتلیشن میخانیکی گرچه خارج ازاین بحث بود اما نظر به سوال ؛ چون به احیای مجدد هم ارتباط پیدا میکند  لذا در بخش کمک های اولیه گذاشته شد
(( برای دریافت مطالب دیگر - در ستون طرف راست ؛ درزیر آرشیف بالای مـاه /یا  تاریخ ها کلیک کنید – صفحه دیگر باز میشود فصل ها را به ترتیب می بینید . بخاطر دریافت فصل های قبلی و فصل بعـدی آن ؛ در آخر صفحه - در زیر

( در طرف راست پست های جدیدتر  - در مرکز  صفحه اصلی   - در  چپ پست های قدیمی تر )

نوشته است بالای پست های جدیدتر  ویا  پست های قدیمی تر کلیک کنید صفحه عناوین دیگر بازمیشود و فصل های مورد نظر خود را دریافت کنید . وبه همینطور باز کلیک کنید تا تمام فصل ها را دریافت کنید)). 

-          ( هم مسلکان عزیز ؛ وبلاگ {{ مطالب درسی برای محصلین طب }} را اگر مفید میدانید لطف نموده بخاطر استفاده با هم مسلکان ومحصلین طب شریک سازید، و درخیر جاری شریک شوید ) تشکر  .

جمعه 16  جـون 2017


   تهیه و ترجمه دوکتور محمد کاظم پوپل

منابع
   1- Supraglottic airway  management
   2- ventlation1  in Apnea
   3- Upper airway management  2016
   4- encyclopedia wikipedia  2017




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر