۱۳۹۲ بهمن ۱۴, دوشنبه

م 2- معاینات کلینیکی فـقـرا ت ظهری و قطنی

اناتومی جراحی و تخنیک رسیدن به ساحه مطلوبه Surgical Anatomt & Surgical Approech
اثر - دوکتور محمد کاظم پوپل متخصص جراحی
 - 16 -
 2- معاینات کلینیکی فـقـرا ت ظهری و قطنی

    با اخذ تاریخچه ومعاینات دقیق ، مریض بررسی گردد. لاکن جریان بررسی توأم با سوالات نباشد. شروع میخانیکیت اعراض که چطور پیدا گردیده ، و تا مدت که دوام نموده  و وصف درد همیشه به کلمات خود مریض بیان گردد. همچنان باید معلومات حاصل گردد که آیا مریض در سابقه خود تکلیف موجوده و یا مشابه آنرا گذشتاده است ؟ وعوامل که درد  را کم ویا زیاد میسازد و همچنان مریض نشسته میتواند و یا اینکه به کدام حالت آرامتر میباشد باید فهمیده شود.

 ــ دراینجا تشخیص تفریقی باید که بین یک فشار ساده میخانیکی ، وحتی فتق دیسک و یا تومور های مقابل کوردون نیز اجرا گردد.
 پرسیده شود که آیا درد با عطسه ، سرفه و حرکات معایی و یا با تغیردادن وضعیت مریض زیاد میگردد ؟

 ــ  اگر  درد  در سفلی کمر باشد باید پرسان گردد که درد موضعی است ویا در ناحیه سورین (یا Buttock ) ویا بطرف سفلی انتشار میکند. در زمانیکه مریض معاینه میگردد تمام لباس آن کشیده شود به استثنای زیرپطلونی ( Shorts ) و در مریضان طبقه اناث زیرلباسی ( grown ) آن ، لاکن ، در قسمت عقبی آن باز بوده وتمام فقرات قابل دید باشد.

 ــ  قدم زدن مریض مشاهـده گردد که آیا به احتیاط قدم میزند و یا علاقه به گردش و قدم زدن دارد؟ آیا در زمان قدم زدن لنگش دارد؟ و یا به آسانی حرکت میکند و یا اینکه به مشکل برخاسته و قدم میزند.
 ــ  این مشاهدات زمانی دیده شده میتواند که مریض برای معاینه حاضر باشد . تاکید میگردد که در آغاز، معمولاً درد های کمر در یک دیدن تداوی و معالجه نگردیده و اکثراً در مشاهده اول تشخیص نمی گردد. زمانیکه مریض دوباره مراجعه مینماید باید که یک اندازه وقت برای دانستن معاینات سابقه مریض به مصرف برسد.

ــ  در معاینات جدیده ؛ تاریخچه ومعاینات فزیکی و دریافت های وصفی که در کلیشه رادیوگرافی سابقه قبلاً دریافت شده بود بسیار مهم وبا ارزش بوده باید مدنظر گرفته شود. در شروع معاینات ؛ لازم است که مریض ایستاده شده و بعداً از خلف مشاهده گردد که آیا شانه ها و حوصله از نظر موقعیت ، سویه مساوی دارد ؟  آیا مستقیماً مریض ایستاده شده میتواند ویا اینکه بطرف راست و یا چپ تمایل دارد.
   همچنان دیده شود که بصورت واضح اسکولیوزس ویا کایفوزس دارد ؟  آیا مریض قادر است که بالای اطراف  سفلی بصورت مساویانه ایستاده شود ؟ و یا اینکه به یکطرف و یا به طرف دیگر تمایل دارد.

  ــ  بعد از آنکه معاینات دقیق دیگر اعضا اجرا شد، سپس تمام فقـرات معاینه گردد. معاینه از فقرات رقبی شروع شود که در اینجا لازم است تا مریض سر خود را به یکطرف و بعـد بطرف دیگر دور داده و همچنان کوشش گردد تا درجه حرکات تـدوری نیز تعین شود، و هم فهمیده شود که آیا به آسانی حرکات تدوری را اجرا میتواند ؟ دیگر لازم است که مریض سر خود را بقـدام تا اندازه خم نماید که زنخ به صدر تماس کند وبعـداً بسط بدهـد تا اندازه که میتواند، و هم از نظر معاینه ، درجه خم کردن رأس بطرف راست ویا بطرف چپ نیز مفید بوده و اندازه آن مدنظر باشد.

 ــ  همچنان لازم است که مریض بازوی خود را از بدن دور ساخته حرکات تبعـد را اجرا نماید که اجرا نمودن این عملیه برای تعین درجه حرکات شانه ارزش داشته و هم برای مریض گفته شود که بحالت تبعـد بازو را تا به گوش ها بلند کرده و بطرف قدام تا حـد که امکان دارد دور بدهـد .

 ــ  بعـداً عملیه جس نمودن در خلف فقـرات رقبی شروع شود. عضله Trapezius  و عضلات بین الکتفی و عضلات قرب الفقـری بخاطر موجودیت وعدم موجودیت  Tenderness  و تعین درجه آن جس گردد. خصوصاً به موقعیت وجع توجه شود، و هم به موجودیت وعدم موجودیت  تشنج و شخی توجه شود. اگر در آنجا Triggering  ( ساحه کوچک دردناک که با فشار انگشت پیدا میشود) ظاهر گردد همرای قلم به شکل چلیپای کوچک نشانی گردیده که بعداً دراین ساحه ( Trigger area ) شاید تطبیق زیلوکائین همرای هایدروکارتیزون ضرورت گردیده ومفید واقع شود.
 ــ  بعداً فقـرات و نتوی شوکی و اربطه بین نتوات شوکی از فقرات رقبی صدری تا به سویه قطنی عجزی جس گردد ، و هم ناحیه سورین یا Buttock ، و ناحیه عجزی حرقفی ، وناحیه ثلیمه یا  Notch  سیاتیک در Buttock  از نظر جس نمودن اغـفال نگردیده و ساحه بورسای تروکانتریک نیز دقیقـاً جس گردد.

 ــ  به تعقیب معاینات این ناحیه ، لازم است که مریض خود را به قدام خم نموده و انگشت پاها را تماس نماید.  دراین قسمت درجه حرکات ومیتود حرکات مشاهـده گردد که آیا انحنای فقـرات به قـدام بصورت نورمال به آسانی صورت میگیرد ، ویا اینکه حرکات از سبب درد وشخی محدود بوده و فعـل قبض نمودن را به مشکل ویا با کوشش اجرا می نماید
. ــ  همچنان لازم است که  مریض حالت بسط را اختیار، وبطرف راست ویا چپ خود را خم نموده، و هم حرکات تدور ( Rotation ) را اجرا نماید که این حرکات نیز مهم میباشد.

 ــ     به مریض هدایت داده شود که قدم بزند. مشاهده گردد که لنگش دارد و یا اینکه تمایل به یکطرف نسبت به طرف دیگر آن بطرف سفلی دارد. همچنان لازم است که مریض بالای پاشنه پا ( قدم عقبی Heel ) وبعداً بالای انگشتان پـاها قدم بزند و مشاهده گردد که آیا بصورت واضح ومشهود کدام ضعیفی دارد؟  در این لحظه پیشنهاد گردد که مریض بالای میز معاینه نشسته  و به تمام معلومات جدیده توجه شده تکراراً اخذ و در یک جدول رسانیده شود.

    درمعاینات -
 بوضعیت نشستن مریض بالای میزتوجه شود. بصورت مختصر تست Reflex  یا عکسات دراطراف علوی و سفلی اجرا گردد.
 ــ به معاینات حسی نیز توجه شده و تماماً درج جدول گردد.
 ــ همچنان  Seated Straight Leg Raising Test  اجرا گردد که در تست  Active برای مریض هـدایت داده میشود تا اول پای راست و بعـداً پای چپ را از زانو بسط داده وبلند نماید، و هم لازم است که این عملیه را بصورت بنفسهِ اجرا کند. این عملیه کشش عصب سیاتیک را بوجود آورده که سبب درد شدید میشود ، ویا اینکه مریض به اجرای آن قادر نمی باشد. و در تست  Pasive ؛ معاینه کننده  از عنق القدم گرفته و زانوی آنرا بسط داده و تست اجرا گردد. و دیگر :

    ــ به مریض هدایت داده شود که بوضعیت استجای ظهری در بالای میز قرار گرفته خود را قات و یا خم نماید.
   ــ همچنان طول طرف سفلی با تفتیش و بالآخره با فیته اندازه شود. بخاطر تعین کردن طول پا ها اگر تفاوت ( یا Discrepancy ) موجود بود ، بصورت مساویانه ران و قسمت محجم ( Calves ) ساق با فیته اندازه گردد. البته این اندازه نمودن در فوق وتحت رضفه بخاطر موجودیت و عدم موجودیت اتروفی اجرا میگردد.

   ــ  در وضعیت Recumbent (خوابیده و یا اتکا ) در مریض یکبار دیگر عملیه Straight Leg Raising Test  اجرا گردیده تا تاثیرات را که در اثر کشش سیاتیک پیدا میشود تخمین گردد. اگر دراین مانوره مریض احساس درد نمود موقعیت درد پرسان شود.
 درلحظه شکایت مریض عموماً پا ها را از ناحیه عنق القدم گرفته بسط داده میشود تا عصب سیاتیک تحت کشش قرار گیرد و مشاهـده گردد که آیا درد زیاد میشود؟ همچنان چندین تست Leg Raising  مختلف موجود بوده که فقط دو تست کافی میباشد. تست اول  Straight Leg Raising Test بوده که در فوق از آن ذکر شده.
 
    تست دوم  Fabre Test  میباشد.  اساس آن قبض ، تبعـد ، و تدور وحشی Hip  بوده که این تست بخاطر تعین  Stability  و یا ترضیض ساحه  Sacro iliac   مانند ناحیه   Lumbo Sacral  اجرا میشود.
دراین تست Hip  تحت معاینه ؛ قبض، تبعـد، و تدور وحشی داده شده وملیولوس وحشی قدم بالای زانوی مقابل که در حالت بسط است قرار داده شده، و بایک دست از شوک حرقفی قـدامی علوی جانب مقابل گرفته شده و حوصله ثابت نگهداشته میشود. و بالای زانوی قبض بطرف پائین طرف میز فشار وارد میشود
اگر درد در ناحیه groin (در قـدام اصطلاحی قـدکشک) درعین طرف  تحریک شود، دلالت به تشوش مفصل حرقفی فخذی ( Hip  ) عین طرف میکند. اگر  درد در خلف در  سورین، در مفصل عجـزی حرقـفی (یا Sacroiliac ) در طرف مقابل تحریک شود، بصورت غیر مستقیم دلالت به تشوش یا dysfunction  مفصل عجـزی حرقـفی  مینماید
   همچنان در وضعیت استجای ظهری ؛ تست باسطه های انگشتان قدم بخاطر تعین قوه عضلی اجرا گردد مثلاً قوه عضله Tibialis Anterior ، و عضله Peroneal  تعین گردد.

    - در تست های آخری -
 برای مریض هدایت داده شود که ، از وضعیت Recumbent  که زانوی آن در حالت بسط باشد مستقیماً بنشیند، وبعداً دست بطرف مریض دراز کرده ودیده شود که چقدر کمک ضرورت دارد. اگر حقیقتاً کمر آن ماؤف باشد حتی با مانوره نیز کوشش کرده نمی تواند.

   - رادیوگرافی فقرات قطنی عجـزی ؛  بصورت روئتین اخذ گردد که این کلیشه ها 5 قطعه، یکی قدامی خلفی، دوم جنبی، و سوم دو کلیشه منحرف یا Oblique وعلاوةً با گذاشتن علامه درمفصل قطنی عجزی کلیشه Lumbo Sacral اخذ گردد. اما کلیشه اضافی اگر مریض عملیات میگردید گرفته شود. این کلیشه ها لازم است که بصورت جنبی درحالت قبض ، و بسط اخذ گردد، و بعضاً لازم می افتد که رادیوگرافی حوصله به شمول مفصل حرقفی فخذی اخذ گردد. با کمک این نوع معاینات، اول مفکوره به ارتباط اسباب پرابلم های موجوده پیدا گردیده و بعـد ازآن سیرعمل آن میتواند تخمین گردد.

    - از نظر تشخیص تفریقی ؛ سبب درد ناحیه سفلی کمر، میتواند که از یک درجه فشار ویا کشش عادی ، تا یک درجه  بسیار زیاد خارجی باشد. تشخیص سببی بسیار قوی آن تحت کشش، و تحت فشار قرارگرفتن عضله یا اربطه میباشد. علاوه بر تفـریق نمودن تشخیص های فوق حالات ذیل نیزتدقیق شود :

ــ    فتق دیسک بین الفقری قطنی ، آرتریت استحالوی فقـرات قطنی ، روماتوئیداسپاندیلیت، Spondylolesthesis  ( یا خلع فقره پنجم قطنی بطرف قدام در بالای عجز)، تومور نخاع شوکی و جذور عصبی ، انتان مسافه دیسک ، تومور های عظمی مثلاً تومور ابتدایی و میتاستاتیک و تومور سلیم مانند Ostoid Osteoma  گرانیولومای ازینوفیلیک ، و در مریضان مسن ، مثلاً Multiple Myeloma  و آرتریت استحالوی در مفصل حرقفی فخذی تحری شود.

  ــ همچنان مرض Paget’s  و  Neuritis  ( خصوصاً نیورویت دیابیتیک )، آرتریت مفصل حرقفی عجزی ، Sepsis  ثانوی ، تدور سیست مبیض ، اندومتریوزس ،  ودر حوصله مانند بیماری بندش اوعیه iliac  و فتق Spinal تحری شود. زیرا که درد این اعضا در اطراف سفلی انتشار نموده و انتشاردرد های مشابه درد سیاتیک مانند را تقلید میکند تحری گردد.

  ــ  دراینجا سندروم Piriformis  ، گرچه موجودیت آن بصورت حقیقی مشکوک است نیز تحـری گردد.

    - بعباره دیگر ؛ بسیاری ناخوشی های سفلی کمر امکان دارد که زیادتر ترضیضی باشد و عموماً اساس آن کشش یا Strain عضله و یا اربطه ناحیه قطنی میباشد که این دردها با انلجزیک بهتر تداوی میگردد. مانند بلاک نمودن موضعی توسط ادویه یی مانند Xylocain  همرای Cortison و یا ارتشاح Xylocain  . در صورتیکه اگر در دسترس باشد در نقطه Trigger تقریباً 10 سی سی زیلوکائین %10 زرق گردیده و فعالیت مریض محدود شود.

 تداوی بهتر آن استراحت بوضعیت نیمه قبض و یا نیمه نشسته است بحالت که دو بالشت یکی در زیر شانه و رأس ، و دیگری در زیر زانو باشد گذاشته شود.

    ــ اکثر پرابلم هایکه دیده میشود سبب آن آفت قرص بین الفقری بوده و خواص کلاسیک این سندروم ، درد قسمت سفلی کمر و انتشار آن بطرف مسیر عصب سیاتیک میباشد. تاریخچه تپیک آن مقاومت ودوام درد های سفلی کمر بوده که بعد از یک کشش بصورت رجعی دوباره بوجود آمده که دراینوقت دردهای قسمت سورین یا Buttock ، ویا اطراف سفلی ممکن است پیشرفت نماید. لاکن در زمانهای بعدی غالباً اینحالت با درد  تعقیب گردیده و اکثراً سندروم سفلی کمر غایب شده مگر امکان دارد که درد های منتشر سیاتیک دوام کند.

    - درد های سیاتیک- اکثراً یکطرفه بوده و بعضاً میتواند که دو طرفه باشد. درد ها میتواند که به نوبت دراوقات نزدیک در اطراف سفلی اول در یکطرف و بعـداً در طرف دیگر پیدا شود.
 ــ  انتشار درد ها عموماً در خـلـف ران ، و قسمت محـجـم سـاق و بعضاً در قـدم میباشد.
 ــ  در یک سندروم تپیک ؛ درد ها عموماً با فعالیت شدت کسب نموده و در استراحت آرام وتسکین میشود.
 ــ اعراض اکثراً بصورت متناوب یا intermetent بوده ولو که فتق اگر هم تائید شده باشد. همچنان امکان دارد که دردهای شدید دوام کند که ضرورت به آرام نمودن آن گردد.

    علاوه بر درد ؛ باید بخاطر تغیرات حسی که آیا احساس کرختی یا Paresthesia  موجود است ؟  وهم بخاطر ضعیفی عضلات جستجو گردد که خود مریض آنرا بیان خواهد نمود. بهتراست که از مریض تکراراً وظیفه مثانه و امعای آن نیز پرسان شود. همچنان مریضانی وجود دارد که بصورت طولانی و دوامدار تعقیب گردیده لاکن بصورت آنی عدم اقتدار ادرار پیدا نموده که اگر واضح گردید بصورت عاجل توسط عمل جراحی برطرف شود.

    اساس دریافت های فزیکی را ؛ نتیجه تخریش عصب ، و تشنج عضلات که از سبب تخریش عصب بوجود میآید میسازد. دریافت فزیکی از یک مریض نظر به مریض دیگر متغییر میباشد و بالآخره تمایل به قبض ، و بسط فقـرات به درجه های مختلف امکان دارد محـدود باشد ، و یا هم نباشد که در تست Straight Leg Raising Test  احساس گردیده  و اهمیت بزرگ دارد. خصوصیت حقیقی آن این است که اگر درد  Contra Lateral  باشد دراینصورت اگر پای طرف چپ بلند کرده شود مریض احساس درد  در پای راست و در ناحیه طرف راست کمر می نماید.

  ــ  شاید تغیرات عکسه موجود باشد و یاهم نباشد، اما بهتر است زمانیکه معاینات کمر اجرا میگردد معاینات  رکتال بخاطر پیدا نمودن و تعین نمودن پتالوژی در حوصله نیز اجرا گردد.

  ــ  گرچه سبب عمده درد کمر مصابیت قرص بین الفقری میباشد، لاکن به نوبه خود تشخیص های دیگر نیز باید تدقیق و جستجو گردد. مثلاً در یک شخص کاهل جوان امکانات اسپاندیلیت روماتوئید باید تدقیق شود که امکان دارد موجود باشد.  شکایت عمده مریض دراینجا اکثراً شخی ومشکلات در برخاستن از بستر از طرف صبح میباشد که با فعالیت تسکین میشود.  صدر نیز باید معاینه گردد خصوصاً اندازه  نمودن وسعت صدر اهمیت دارد.

  ــ  موجودیت تومور در Spinal Cord  یا عظام اطراف آن باید تدقیق شود. در درد های تومورال عموماً مریض قادر به استراحت نبوده ، زیرا که درد از طرف شب نیز مانند روز شدید میباشد.

  ــ   همچنان موجودیت انتان مسافه بین دیسک نیز تدقیق گردیده که معمولاً دیده نمیشود. احیاناً اگردیده شود اکثراً به تعقیب عملیات های Spinal  پیدا میشود. لاکن این پرابلم میتواند به تعقیب مانوره های تحقیقاتی سیستم طرق بولی تناسلی نیز پیدا گردد و یا حتی امکان دارد که انتان از طریق هیماتوجن انتشار نماید. Sedmentation Rate اکثراً بلند بوده ، گرچه فارمول بلند نمی باشد. ـ مشاهده علایم انتانات Vertebral End Plate  در اکسریز در تشخیص کمک بزرگ مینماید. معمولاً بعـد از 3 تـا 4 هفته ویا بعضی اوقات 2 تا 3 ماه بعـد از شیوع مرض پیدا میشود.

    ــ علاوه براین ؛ امراض استحالوی ویا Arthritis استحالوی که سبب درد میشود نیز تدقیق و تحری شود که اکثراً  منشه آن توأم با مرض استحالوی دیسک میباشد.  این حادثه در کلیشه رادیوگرافی مشاهده شده میتواند،  و همچنان تشکل اوستیوفایت ها نیز در قـدام جستجو گردد . لاکن بصورت ابتدایی باید بخاطر تصلب سطح مفصلی و Settling  یا فرونشستن سطح مفصلی مشاهده و تحری گردد.

ــ همچنان امکان دارد که Spondylolesthesis (خلع و لغزش فقره پنجم قطنی دربالای عجز) ، یا Spondylolysis  موجود بوده و تا وقتیکه Slip  یا لغزش آن اهمیت پیدا مینماید عموماً یک اهمیت تشخیصی رادیولوجیکی داشته که باید تدقیق شود و بعـد از لغزش یک برجستگی ( Stepoff ) بین  L4 و L5 ، ویا  L5 و S1  جس شده میتواند.

    همچنان یکتعداد مریضانی هستند که اکثراً آنها متهیج ویا پسیکونیوروتیک بوده که علت این درد را بوجود میآورد. مثلاً  مریضانیکه برای منفعت مالی خود تمارض مینمایند.

     تـداوی دیسک بصورت عملیاتی و غیر عملیاتی اجرا گردیده که اهتمامات این نوع تداوی ، عموماً بدو قسمت تقسیم میشود.
   ــ  در صفحه اول مربوط به بعضی اعراضی است که دریافت گردیده و مریض بصورت امبولاتور در ساحه کار آن تداوی میگردد.    دیگر اینکه :
 ــ ارتشاح موضعی اکثراً در Trigger Point استعمال شده میتواند.
 ــ کـورس تداوی فزیکی آن ؛ شامل حرارت ، مثلاً پیچانیدن در یک تکه گرم ( Hot pack ) ویا ( Diathermy )، و
 ــ  ترکشن حوصله ( یا Pelvic Traction  ) ، و
 ــ امکانیت مساژ بوده که اگر موجود باشد اجرا گردد .
 ــ پروگرام های تمرینات اختصاصی که عضلات بطن ، و عضلات عـقـب ( کمر یا Back ) و سورین یا  Buttock را تقویه میکند نیزاجرا گردد. باید تا وقتی تعقیب شود که پیشرفت آن در مریض بطرف احیای مجدد برود.
 ــ همچنان در جریان این صفحه تداوی ، Corset  تقویه کننده بیشتر استعمال میگردد.

 ــ اگر در چند هفته نزدیک تداوی مؤفقانه نبود و هم اگر اهمیت اعراض زیاد گردید و مریض به تحمل اعراض قادر نبود ، در اینصورت :

 ــ انلجـزیک های متوسط ضد درد استعمال گردد. بعـدازآن مریض در بستر استراحت نماید که البته تداوی داخل بستر در شفاخانه ترجیح داده میشود و مریض استراحت جدی نموده ، و برای آن اجازه حمام نمودن آب گرم داده میشود، و هم شاور گرفتن بهتر بوده مفید واقع میشود.  مریض 5 تا 7 روز استراحت دقیق نموده و بعداً اجازه داده میشود که از طرف صبح کم کم برخیزد و حرکت نماید. پیشرفت آن با کم شدن درجه اعراض و یا سیر آن بطرف نورمال یعنی باتست Straight Leg Raising Test  معلوم گردیده که آیا بطرف نورمال میرود ویا چطور؟

    ــ  یگانه استطباب خاص جراحی عاجل در تداوی دیسک بیجاشده ، در ظاهر شدن آنی  و انکشاف صاعـقـوی نقیصه نیورولوجیکل آن میباشد. این انکشاف میتواند که به مفهوم پیشرفت و تزاید ضیاع عکسات و همچنان پیشرفت ضعیفی عضلات و یا فلج ، برعلاوه از بین رفتن کنترول معصره باشد.

    ــ تصمیم جراحی بصورت ثانوی در مریضانی گرفته میشود که درد  به درجه شدید داشته ، و یا اینکه با استراحت از بین نرود ، و آن درنقطه است که در مایلوگرام ظاهر میگردد. اگر تشخیص درمایلوگرام تثبیت گردید و پرابلم دیگر مانند تومور کوردون موجود بود ، بعدازآن امکان دارد که استطباب مداخله جراحی گذاشته شود.

  ــ اگر مداخله جراحی صورت گرفت باید تعین شود که در کـدام قسمت Laminectomy  ساده میتواند اجرا نمود. آیا در یک سویه و یا در دو سویه اجرا گردد. بعضاً نقطه رهنما در زمان جراحی پیدا گردیده ، و هم برای Fusion  فقره و یا Non fusion  آن باید قبل از عملیات تعین و تصمیم اتخاذ گردد.
   عقیده برآنست ، فقره که توأم با پرابلم دیسک باشد میتواند که استطباب Fusion در زمان عملیات تائید گردد. البته علت  Fusion  درتغیرات  Sclerotic  در سویه مفصل ماؤفه که مصاب استحاله شده، با ارزش بوده اهمیت آن در تنگ شدن مسافه میان دیسک بین الفقری میباشد، و همچنان ممکن مشاهده گردد که علامه Sacralization (فیوزیون غیرعادی فقره پنجم با سگمنت اول عجز) فقره پنجم قطنی مثلاً غیر متناظر بودن Articular Process. در مفصل بین الفقـری بصورت غیر ثابت دوباره بوجود آید ، که به قسم Spondylolysis  مثلاً توسط Spondylolesthesis   دوباره ظاهر میشود. البته این خود علت دیگری است که نیز برای Fusion رسیدگی شده استطباب دارد.
    نزد مریضانیکه سابقه عملیات دارد اگر عملیه جراحی تکرار ضرورت گردد Fusion  قبلی سابقه نیز باید تدقیق و مد نظر گرفته شود.

    دیسک نخاعی تفتق شده :-  عصب در جذر کورد نخاعی از سبب تفتق شدن Nucleus Pulposus  در Spinal Column  تحت فشار قرار میگیرد.
بخاطر آنکه تهدید یا فشار(Compromise ) درکدام سویه فقرات قطنی قرار دارد تست های مختلف را میتوانید اجرا نمائید
تست عکسات
معاینه در پرده Screening
ضعیفی حرکی
( Motor )
ساحه کرختی Numbness
ساحه درد
تحت فشار
 یا تهدید
NoKnee-Jerk Reflexعکسه زانو غایب است؛ زیرا که  Quads در اربطه رضفه ارتکاذ دارد
Squat & Rise (یا چارزانو و برخاستن)- این ضرورت دارد به ؛ مثلاً قبض ران ، و بسط ساق
ازدست دادن Quadriceps : قبض ضعیف ران و بسط سـا ق
قدامی وحشی ران
حمله درد به امتداد طرف سفلی(Lower Extrimity)

 جذرL4
None
نمیتواند بالای پاشنه پای ( Heel ) قدم بزند، که از اثر ناتوانی قبض ظهری قدم میباشد.
عدم موجودیت قبض ظهری قدم و انگشت اول قدم
وحشی ساق
حمله درد در وحشی ساق

 جذرL5
No Ankle-Jerk از اثر از دست دادن تعصیب
نمیتواند بالای انگشتان پای ( Toes ) قدم بزند، که از اثر ناتوانی قبض Plantar قدم میباشد.
Plantar Flexion قدم ندارد
خلف ساق ، و ناحیه اخمصی ( Sole ) قدم
خلف ران و ساق ، و ناحیه وحشی قدم

جذر S1
ا


 جذور عصبی و منشه آن که نواحی سفلی را که تعصیب میکند. در تصاویر ذیل  نواحی آن نشان داده شده است .
 دانستن تعصیب نواحی به تشخیص و تعین موقعیت آفت و تشوش کمک میکند.




هم مسلکان و محصلین عزیز-  بخاطرتنظیم واستفاده بهتر اگر نظری موجود باشد، ویا کدام اشتباهی قلمی را متوجه میشوید، ویا اگر موضوعات علمی دارید میخواهید به نشر بسپارید. به ایمیل ذیل مطالب و نظر خود را ارسال دارید.

  •  نظر شما قابل قـدر است. قبلاً اظهار سپاس از شما

 دوکتورمحمدکاظم پوپل  (   m.k.popal@hotmail.com  )
تاریخ نشر  3 فـبروری 2014

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر