۱۳۹۳ اردیبهشت ۴, پنجشنبه

ترضیضات پانقراص؛ حجاب حاجز، معـده و امعا

فـزیـو پتـالـوژی جـراحـی.( چپتر-11)(بخش3)
اثر - دوکتور محمد کاظم پوپل متخصص جراحی

ترضیضات پـا نـقـراص ؛ حجاب حاجز؛ معـده وامعا
  ترضیضات پـا نـقـراص :- 
  ایتیوپتالوژی :- بصورت اوسط ، ترضیض پانقراص اکثراً با ترضیضات متعدد ارگانهای دیگرتوأم میباشد.  درقسمت تمزق  عنق غـده پانقراص باید گفت که :
 •  قسمت عنق غـده پانقراص ازنظر موقعیت در قـدام Column (یا ستون) فقـری قرار دارد ، از همین لحاظ است که نظر به دیگر قسمت های آن معمولاً زیادتر مجروح میشود.
 •  هرزمانیکه اگرازسبب ترضیض کند بطنی ، عملیه لاپراتومی اجرا میگردد، باید که برعلاوه از تفتیش وجستجـوی جروحات در ارگانهای دیگر، غـده پانقـراص نیز تفتیش گردد.

 تشخیص :-
تشخیص ترضیض پانقـراص مشکل بوده ، واکثراً قبل از لاپراتومی تشخیص شده نمیتواند. امکان دارد خونریزی های داخلی ، توأم با خونریزی های جروح اوعیه های ذیل باشد :
-  جروح ابهر ، ویا  ورید اجوف سفـلی (       V.C.I. ).
-   جروح شریان ، یا ورید میزانتریک عـلـوی.
-  جروح اوعیه    Splenic  ( تمام اینها به امتداد سطح خلفی پانقـراص سیر می نماید ).
 •  پریتونیت کیمیاوی نیزامکان دارد بوجود آمده وانکشاف نماید. درمایع که اگرتوسط پره سنتیز و لواژ، بذل گردد مقـدار زیاد امـایـلـیـز دریافت میگردد. و هم امکان دارد که برای هفته ها اعراض نداشته باشد. حتی تا وقتیکه :
-   Pseudo cyst یا سیست کاذب بوجود آمده وبزرگ گردد.  ویا
-  پانکریاتیت دیستال بصورت ثانوی ازاثرتضیق قنات بوجود آید

 تـد ا و ی :-
اگرقنات کبیره مجروح نـه باشد، سکشن دریناژساده گذاشته شود. این دریناژ یک عملیه محفـوظ بوده یگانه اختلاط آن عبارت از بوجود آمدن فستول پانکریاتیت میباشد که اگر به تنهایی خود باشد تداوی آن آسان است.
 • اگر زنب یا Tail  پانقـراص بسیار خراب پاره شده باشد میتواند که قطع شود.
 • اگر قنات کبیره مجروح بوده، و غـده Transected شده باشد (به دوقسمت تقسیم شده باشد) حتی اگر %80 را دربر میگرفت و احتوا مینمود، قسمت دیستال آن قطع گردد و قسمت پراگزیمال آن بسته شود. دریناژ گذاشته شود.

تـمـزق حـجـاب حـاجـز
   ایتیوپتالوژی :-
 از سبب Crush injury شدید صدری بوجود آمده، ومعمولاً درطرف چپ ، نسبت به طرف راست زیادتر(تقریباً %98) رخ میدهد که بسیار واضح وآشکار میباشد. زیرا مناصفه دیافراگم طرف راست ، توسط کبد حفاظت میگردد.
 •  امکان دارد که معـده  ،  امعـا  ،   و حتی کبد  ،   و طحال  در صدر تفتـق نماید.
 •  پاره شدگی عموماً در مرکزآن  بوجود میآید ، در ناحیه که عضله و  وتـر باهم وصل میشود.

   تشخیص :-
مریضانیکه عسرت تنفس ، سیانوزس ، نارامی وبیقـراری دارد ، و کدام شواهدی از جرحه ریوی موجود نباشد ، باید که بطرف این آفت فکر گردد.
   در اصغا ؛ در صدر آواز های معایی ، و همچنان صدای مالش و اصطکاک یا  Friction rub  اصغا میگردد.
 •   در کلیشه رادیوگرافی که مستقیماً درحالت ایستاده ویا  نشسته اخـذ گردد عـلایم ذیل مشاهـده میگردد :
-   دیافـراگم نسبت به حالت نورمال بلندتر قرار دارد.  ویا 
-   دیافـراگم واضح نمی باشد.
سویه گاز درصدر به مشاهده میرسد . باید متوجه بود که این حادثه با هیموپنموتوراکس مغالطه نــه شود . زیرا ؛ که اگر شما آنرا بذل نمائید و فکر نمائید که درصدر هستید، لاکن ، درعـوض دربذل، مواد غایطه را دریافت خواهید نمود.
 •   اگر مشکوک بودید ، برای مریض باریوم داده ، و کلیشه های متوالی اخـذ گردد.

   تـد ا و ی :- 
هرچه زودتر از طریق اپروچ   Trans Thoracic   ترمیم اجـرا گردد .  ویا ؛
   اگر دیگر احشای بطنی مجروح شده باشد از طریق  Trans Abdominal ترمیم اجـرا گردد.

ترضیضات معــده و اثنـاعشـر – امعـای رقیـقه وکـولـون

   ایتیوپتالوژی :-
از اثر ترضیضات ویا فشارکه ازخارج بالای بطن وارد میشود احشای داخل بطنی از قبیل معـده ، اثناعشر و امعـا تحت فشار قرار گرفته ، وزمانیکه ازسبب فشار این احشا تمزق نماید، محتویات آن در جوف کبیر پریتوان منتشر گردیده و تمام جوف بطن ملوث ( Contaminated ) ، و سبب پریتونیت میشود.

   تشخیص :-
درابتدا تشخیص واضح نبوده ،علایم حاد تثقب امعا وپریتونیت امکان دارد که بعـد ازچند ساعت محدود پیشرفت نماید.
   مریض به استجای ظهری قرار داشته و ران خود را بالای بطن قبض نموده ، تا عضلات بطن استرخا نماید، و درد آرام شود.
   -  تنفس مریض سطحی بوده، و 
   -   استفراق دارد.  
   -   تب امکان دارد موجود باشد.
   -   توکسیمی دارد.  
   - درد بطن عموماً منتشر بوده،  
   -  Tenderness  و  -  Rebound tenderness  و  -  شخی بطن موجود است.

  •  درصورت فلج معایی یا Paralytic ileus  آوازهای معایی ازبین میرود. اگراثناعشر تمزق نموده باشد تشخیص آن مشکل بوده، اکثراً درجریان لپراتومی تشخیص میگردد.

 •  اگر اشتباه ترضیض کولون موجود بود هیچوقت اماله داده نـــه شود.

   تــد ا و ی :-
تیوب انفی معـدوی قبل از جراحی تطبیق گردیده و فشار داخل بطن کم ساخته شود.

   لپــراتـومی :-
شق عمودی در خط متوسط بطن اجرا گردد. جوف بطن با سیروم فزیولوژیک لواژ گردد. تمام احشای تمزق شده بطن بصورت ابتدایی خیاطه و ترمیم گردد به استثنای کولون.
 • بطن دوباره با مقـدار کافی سیروم فزیولوژیک شستشو گردد و درین گذاشته شود. کولون مجروح شده ریزکشن گردد. و هردو نهایت کولوستومی گردیده وغشای مخاطی آن چپه شود(بدین معنی که فستول مخاطی ساخته شود). بعـدازآنکه پریتونیت و امکانیت پریتونیت از بین رفـت ترمیم کولوستومی اجرا گردد.

   تبصره :- واقعات جروحات ناریه بطنی که حتی بعـد از سه شبانه روز در شفاخانه ش- و . آورده شده و درلپراتومی دیده شد که تنها جرحه کولون بشکل وخـذۀ ویا کمی بزرگ تر دارد به تخنیک ذیل بدون کولوستومی و بدون آنکه داخل بطن شستشوگردد در پلان اول ترمیم اجرا شده : اول تمام مواد غلیظ وغشای کاذب از جوف بطن همرای کامپرس گرم تــر ، و مـرطـوب کاملاً دقـیـق و صحیح پاک ساخته شده ( انتان از مواد رقیق نسبت به غلیظ زودترانتشار میکند) وبعـداً کنارهای زخم وخـذۀ کولون تا ساحه نورمال آن قطع، وسپس دهـن فـوحه به شکل دهن جوال بسته گردیده وغشای مخاطی دهن فـوحه وخذه یی  که خارج از لیگاتور باقی مانده بود همرای تینچـر آیـودین سوخـتانده شـده و بعـدازآن باخیاطه تقـویوی به دو پلان دیگر ترمیم شد. نتیجه قناعت بخش بود. اما در عین واقعات ؛ که به عین تخنیک توسط مشاور عملیات گردیده بود و از تینچر کار  نگرفته بود ، نتیجه آن منفی بود.
 جروحات کولون که تخریبات آن بسیار وسیع بود و ترمیم آن لازم دیده نه شده ، کولوستومی گردیده است نظربه واقعات بطنی که بطن آن بدون انتی بیوتیک شستشو گردیده و کولوستومی شده تلفات آن کمتر بوده است.  اما ؛ زمانیکه مواد غلیظه و غشای کاذب در فـوق کبد وطحال موجود بوده و دراینصورت بعـداز سکشن و پاک کردن با گاز و کامپرس تر و مرطوب ؛ بطن با انتی بیوتیک لـواژ و شستشو گردیده است. نتیجه بهتر بوده



ترضیضات سیستم بولی تناسلی
  . . . . . . ادامه دارد

هم مسلکان و محصلین عزیز-  بخاطرتنظیم واستفاده بهتر اگر نظری موجود باشد، ویا کدام اشتباهی قلمی را متوجه میشوید،زیرا که بعضاً خود کمپیوتر محل کلمات انگلیسی را تغیر میدهد، ویا اگر موضوعات علمی دارید میخواهید به نشر بسپارید. به ایمیل ذیل مطالب و نظر خود را ارسال دارید.

  •  نظر شما قابل قـدر است. قبلاً اظهار سپاس از شما

 دوکتورمحمدکاظم پوپل  (   m.k.popal@hotmail.com  )
تاریخ نشر  24  اپریل2014





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر